468x60 Ads

Ahad, 15 Januari 2012

DRUM
Drum adalah kumpulan alat muzik perkusi yang terdiri dari kulit yang direntangkan dan dipukul dengan tangan atau sebuah batang. Selain kulit, drum juga digunakan dari bahan, contohnya plastik. Drum terdapat di seluruh dunia dan mempunyai banyak jenis, misalnya kendang, timpani, Bodhrán, Ashiko, snare drum, bass drum, tom-tom, beduk, dan lain-lain.
Dalam muzik pop, rock, dan jazz, drums biasanya merujuk kepada drum kit atau drum set, iaitu sekumpulan drum yang biasanya terdiri dari snare drum, tom-tom, bass drum, cymbal, hi-hat, dan kadang ditambah pelbagai alat muzik drum elektrik . Orang yang bermain drum set disebut "drummer".
1 Ride cymbal | 2 Floor tom | 3 Toms
4 Bass drum | 5 Snare drum | 6 Hi-hat

Koleksi tepat komponen kit drum bergantung kepada faktor-faktor seperti gaya muzik, keutamaan peribadi, dan pilihan pengangkutan pemain drum. Cymbal, hi-topi, dan tom-tom berdiri, serta pedal bass drum dan takhta dram biasanya standard dalam kebanyakan kit drum. Kit drum yang besar-besaran ialah yang dijual di salah satu daripada dua konfigurasi lima keping (merujuk kepada bilangan gendang sahaja), yang biasanya termasuk dram bass, drum perangkap, dua Toms, dan satu tingkat tom.
Pedal drum mempunyai rasa, plastik, atau pemukul kayu yang drummer beroperasi dengan menekan pada pedal. Apabila pedal tertekan, ia menarik rantai, aci logam, atau kain yang kukuh atau tali plastik yang melekat pada akhir titik tumpuan yang dipasang di pemukul rod. Sesetengah pedal bass direka bentuk yang akan dikenakan pada drum bass dengan menggunakan skru logam. Double pedal bass telah dibangunkan untuk menghapuskan keperluan untuk drum bass kedua. Ia telah menjadi popular di muzik logam. Drummers yang menggunakan dua drum bass atau pedal biasanya mempunyai hi-topi unscrewed atau mempunyai trska yang berbeza di tempat topi hi-, kerana pedal sepakan tambahan. Beberapa drummers menggunakan klac kejatuhan, yang digunakan untuk membuka atau menutup topi hi dengan menekan peranti dengan kayu sebagai alternatif untuk menggunakan pedal kaki. Apabila klac drop ditutup, ini menyimpan hi-topi ditutup tanpa pemain drum tahan pedal. Ini membebaskan kaki yang biasanya digunakan dengan topi hi-untuk membuat persembahan di kedua drum pedal bass.


0 ulasan: